Standard format programmatic

Då programmatiska köp ökar och många siter inte har så mycket dialog med byråer kan det vara bra att de formaten man erbjuder
i sin SSP är format som har hög efterfrågan. Därför har vi listat de formaten som används mest både nordiskt och internationellt.
Se till att alltid hålla dig inom ramarna för dessa formaten ifall du vill att så många köpare som möjligt ska ha matchande annonser.

Premium

Sverige: 1250×360, 1250×240, 980×300, 980×240, 250×600, 250×800, 300×600
Norge: 980×600, 980×500 980×400, 980×300, 300×600
Danmark: 930×180, 300×600
Finland: 980×400
Internationellt: 970×250, 300×600

Standard

Sverige: 300×250, 250×360, 160×600, 728×90, 980×120
Norge: 300×250, 160×600, 728×90, 980×150, 580×500, 180×500
Danmark: 300×250, 160×600, 728×90
Finland: 300×250, 160×600, 728×90, 980×120
Internationellt: 300×250, 728×90, 120×600

Mobilt

Sverige: 320×320, 300×250
Norge: 320×320, 320×250, 300×250
Danmark: 320×320, 300×250
Finland: 320×320, 300×250
Internationellt: 320×50, 300×100

Rich media format

Det har blivit mer och mer populärt att använda sig av Rich media format. Det kan vara allt från en expanderande annons
till att hela siten exploderar och bakomliggande finns en garderob från adidas med deras senaste kollektion.

Oavsätt vilket format du kan tänka dig att sälja så kan det vara bra att ha koll på de olika möjligheterna, priset är ofta väldigt bra
och måna efterfrågar kreativa lösningar kring annonsering. Nedan följer en lista på olika aktörer som erbjuder rich-mediaformat, här
kan du bläddra runt och hitta de som skulle passa dig:

Adform

Google

Smart adserver