Programmatic, vad är det?

Siten du besökte har valt att hjälpa till och utbilda dig i vad annonseringen du ser är och varför just du får budskapen som exponeras via banners. Till en början, var en god samarit och installera inte adblocker. Adblocker gör att de siterna du läser snart inte har råd att syssla med publiceringar av olika slag vilket vi antar att du inte vill. Börja alltid med att kommunicera mot siten ifall du anser att materialet som finns i annonsytorna är stötande/kränkande/opassande, i 9 av 10 fall kommer siten höra av sig till sin annonseringspartner för att be dem blockera annonsen som du vill ha bort.

Det finns lite olika saker som påverkar vilka sorters annonsering du ser, här är de 2 vanligaste:

Re-targeting – Har du någonsin upplevt att du blir förföljd av en annons efter du har besökt en webbshop? Det är inte ovanligt, när du besöker en webbshop så vill de såklart att du avslutar köpet som du påbörjat eller bara återvänder till sidan. Detta kan du enkelt stoppa genom att rensa dina cookies i browsern du använder.

Inloggad trafik – Är du inloggad på en site som är lite större, t.ex Google, Facebook eller Microsofts produkter, så har de väldigt lätt för att använda denna informationen i annonseringssyfte. T.ex använder Google informationen kring vad du sökt på för att exponera olika sorters annonsering i allt från sökmotorn till mejlen mm..

Glöm inte bort att de flesta siterna är skapade och drivs av 1-2 personer, medans bara ett fåtal har mångmiljonbolag bakom sig. Om du uppskattar siterna du får information ifrån så bör du vara mån om deras fortsatta drift. Skapa dialog via kontakt-formuläret på sidan och engagera dig ifall du är missnöjd eller undrar något kring annonseringen.