Konvertering

Konvertering:

Detta är ett ämne vi inte kan betona nog, det är absolut nödvändigt att trafiken du skickar till annonsören konverterar till köp då din ersättning baseras på procentuell provision på slutordervärdet. För din egen del finns det flera viktiga aspekter att ha i åtanke när du refererar trafik till annonsören:

  • Var noga med djuplänk: Om du marknadsför en viss produkt hon annonsören, se till att skicka trafiken till den exakta landingssidan för produkten. Om du enbart skickar besökaren till annonsörens startsida är risken stor att han/hon inte bemödar sig att leta upp produkten i butiken och istället surfar vidare.
  • Var ärlig: Var så sanningsenlig som möjligt mot dina besökare. Om du marknadsför ett visst erbjudande, en produkt som har ett tillfälligt pris, vissa villkor som måste uppfyllas för att köpet ska kunna genomföras etc. var noggrann med att berätta om detta innan besökaren trycker sig vidare till annonsören. Detta kan annars vara en källa till irritation som inte enbart kan skada ditt anseende som publisher men även leda till att köpet inte genomförs och utebliven försäljning och provision som följd.
  • Uppdatera brutna länkar: Beroende på hur frekvent du lägger upp affiliatelänkar, håll utkik efter nyheter kring affiliateprograms vara eller icke vara. Det är inte sällsynt att annonsörer lägger ner/byter affiliatenätverk och i dessa fall kommer de länkar du lagt upp leda till error-sidor där trackingen inte längre är aktiv. Förutom att du inte kan tjäna pengar via dessa länkar tappar du potentiella provisioner från att inte uppdatera länkarna till det nya programmet alternativt plocka bort dem om programmet har lagts ner.

Ovanstående utgör ena sidan av myntet och är enbart de metoder du kan använda dig av som publisher för att ge den trafik du refererar bäst möjlighet att konvertera till försäljning. Omvänt gäller det även att du håller koll i din egen statistik från programmet hur trafiken du skickar konverterar hos annonsören. Detta ligger såklart utanför din kontroll men om du t. ex marknadsför en produkt som återfinns hos flera annonsörer kan du enkelt uppdatera länken och informationen kring produkten för att hänvisa trafiken till en konkurrent. Om du inte har någon statistik att gå på från programmet kan du istället surfa runt hos annonsören på egen hand och tänka efter om du hade handlat hos annonsören, butikens utformning, kassans utformning, vilka betalningsmetoder som är tillgängliga, leveransvillkor etc.