Välja affiliatenätverk

Som publisher gör du bäst i att skaffa dig en komplett överklick över samtliga affiliatenätverk och undersöka vilka annonsörer de har som kunder (du kan läsa mer om detta under fliken ”Affiliatenätverk). Efter att du gjort detta kan skapa inloggningar hos respektive affiliatenätverk och ansöka till de program du är intresserad av att marknadsföra. Det är även värt att notera att annonsörer kan avsluta/starta upp nya affiliateprogram med annonsörer du vill arbeta med så vi rekommenderar att du skapar inloggningar hos samtliga större nätverk (åtminstone zanox, Tradedoubler & Adtraction) för att inte skapa arbetsbörda längre fram om det krävs att du ska uppdatera dina länkar.

Alla affiliatenätverk har olika typer av verifieringsprocesser, vissa kräver t.ex. att du lägger in en snutt kod på din sida för att bevisa att du äger den medan andra har mer avslappnade rutiner. Det är viktigt att du som publisher säkerställer att du har gåt igenom alla steg som krävs vid en verifiering då det annars kan leda till att du inte blir accepterad på de program du är intresserad av.

En vanlig missuppfattning hos publishers är att man begränsar sig till att arbeta med ett eller ett fåtal nätverk på grund av anledningar som mer/mindre användarvänlighet i nätverkets gränssnitt, personliga relationer eller vilken typ av annonsörer de arbetar med för stunden. Lägg istället tid på att arbeta med samtliga nätverk, lär dig verktygen som krävs vid länkningar (detta har varierande svårighetsgrad hos nätverken) och hur du hämtar annonsmaterial. På det sättet får du tillgång till störst mängd annonsörer och kan göra ett mer informerat val när det kommer till vilka du ska satsa mer eller mindre på att marknadsföra. Nyckeltal såsom konverteringsgrader, provisionsgrader och hur sofistikerad annonsörens spårningsmetoder är representerar långt mycket mer intressant information för dig som publisher jämfört med om det tar 20 sekunder eller 1 minut att plocka upp en spårningslänk.

När vi pratar ovan om att man inte ska välja affiliatenätverk baserat på personliga relationer menar vi att du inte ska ha detta som uteslutande faktor. De stora annonsörernas affiliateprogram hanteras allt som oftast av lokal account manager hos affiliatenätverket och en bra relation med denne kan vara mycket värt när det kommer till att förhandla till sig förbättrade villkor, som t.ex. provisioner och/eller material såsom exklusiva erbjudanden.