Ersättningsmodeller

Inom affiliatemarknadsföring är CPA (Cost per action = Kostnad per köp) den absolut vanligaste ersättningsmodellen för annonsörer inom detaljhandeln och resor. För en annonsör är det den ersättningsmodell som är enklast att använda om man vill kontrollera sina kostnader för ett affiliateprogram då kostnaden blir publishers provision plus den procentsumma som affilatenätverks ersättning (vanligtvis) baseras på. Även för publishers är det oftast en attraktiv betalningsmodell beroende på hur duktig man är på att skicka konverterande trafik till annonsörer. Vi kommer prata mer om detta i kapitlet ”Konvertera” där du kan läsa mer om hur man skapar bäst förutsättningar för att tjäna pengar på sina affiliatesamarbeten och även slå hål på ett par myter som existerar gällande vilken typ av sidor som kan tjäna pengar på affiliateprogram.

Lista över ersättningsmodeller inom affiliatemarknadsföring:

CPA (Cost per action – Kostnad per köp): Procentuell eller fast provision till publisher baserat på ordervärdet på den refererade försäljningen.

CPL (Cost per lead – Kostnad per lead): Fast provision till publisher baserat på att den refererade trafiken genomför en viss typ av handling (skriva upp sig till nyhetsbrev, genomföra en bokning etc).

CPC (Cost per click – Kostnad per klick): Fast provision till publisher baserat på antalet klick som refereras till annonsören.

Du kan läsa mer om fördelar och nackdelar med respektive modell i kapitlet ”Välja ersättningsmodell” där du även får tips gällande vad du ska satsa på.