Affiliateprogram

I och med e-handelns framfart och tillväxt sedan mitten av 1990-talet har affiliatemarknadsföring vuxit som bransch och blivit en naturlig del av många e-handlares säljkanalerer. Vid en snabb överblick kan man se att den absoluta majoriteten av e-handlare har någon typ av affiliate samarbete, allt ifrån enklare uppsättningar direkt med utvalda publishers (som att skicka sin produktfeed till Pricerunner eller Prisjakt och betala dem baserat på antalet refererade klick man ser i sin statistik från Google Analtyics) till mer komplexa upplägg såsom affiliateprogram där man få in trafik från flertalet publishers parallellt. Ur en annonsörs perspektiv finns det ett flertal fördelar med att driva ett affiliateprogram:

  • Kostnaden är relativt låg (jämfört med andra marknadsföringskanaler)
  • Man betalar endast när den genererade trafiken leder till köp (om man har ett CPA upplägg)
  • Annonsören väljer (oftast) själv vilka som blir accepterade på programmet och således kan tjäna provision

Med tanke på de listade fördelarna ovan är det lätt att förstå att affiliatemarknadsföring är ett tilltalande koncept för många e-handlare. Tyvärr är det även det som leder till att väldigt många e-handlare tar väldigt lätt på sin affiliateverksamhet och inte lägger den tid, energi och investering i programmet som krävs för att du som publisher ska ha bra förutsättning att göra den lönsam för din egen del.  Du kan läsa med om detta ämne under kapitlet ”Välja affiliateprogram” där vi går igenom vad du ska titta efter, och vad du ska undvika, när du bestämmer vilka affiliateprogram du skickar trafik till.

Om du vill skapa dig en komplett överblick över vilka affiliateprogram som finns tillgängliga på svenska marknaden idag och hos vilket affiliatenätverk rekommenderar vi att du besöker http://www.annonsering.se/.