Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring är en typ av prestationsbaserad marknadsföring där ett företag belönar en publisher (kallas även affiliate, webmaster etc.) när de refererar trafik till företaget som genererar ett visst resultat, såsom klick eller köp. Sedan dess introduktion under mitten av 1990-talet har affiliatemarknadsföring växt i både storlek och betydelse och har under de senaste åren utvecklas till en viktig intäktskälla för många företag.

Konceptet i sig är attraktivt för såväl annonsörer som publishers då den vanligaste ersättningsmodellen, CPA (Cost per action = Kostnad vid köp), stipulerar att en publisher endast får betalt, och annonsörer endast betalar, när den refererade trafiken leder till ett köp. Den totala utgiften för annonsören blir publisherns provision plus eventuella avgifter från affiliatenätverket. I ett bra skött affiliateprogram har annonsören satt upp en provisionsmodell som inte skadar deras marginaler märkbart men samtidigt gör det attraktivt och lönsamt för publishers att driva trafik till deras sida istället för någon av deras konkurrenter som säljer liknande produkter.

I våra andra artiklar kan du läsa mer om vilka nyckeltal man ska hålla utkik efter för att avgöra om man ska fortsätta satsa på att driva trafik till en viss annonsör eller om man ska leta efter alternativ. Precis som med allt annat webbaserat arbetar du som publisher med begränsat exponeringsutrymme och det är viktigt att man ger exponering till de annonsörer där partnerskapet är mest lönsamt. Vi kommer även diskutera mer kring hur mest lönsamt inte alltid innebär högst försäljningsprovision och vilka andra nyckeltal du bör ha koll på när du tar dina beslut.