”Marknadsplatser kan även vara positivt för Publishers” – Gästskribent – Johan Hummelgård

Marknadsplatser kan även vara positivt för Publishers

Gästskribent – Johan Hummelgård från Skribentus

I ett tidigare blogginlägg, med titeln ”Hur marknadsplatser blev det nya svarta – och hur det kommer att påverka affiliates” lyfts det upp att Zalando väljer att gå samma väg som andra stora aktörer inom E-handeln redan gjort. De vill skapa en stor marknadsplats istället för att enbart erbjuda sina egna produkter. Detta i likhet med CDON som idag marknadsför en rad produkter som externa aktörer väljer att sälja via denna marknadskanal. Ytterligheten är Fyndiq som inte har några produkter alls själv men jobbar med en stor marknadsplats där mängder av aktörer kan ta del av de kunder som på ett eller annat sätt söker sig till butiken.

Precis som skribenten lyfter upp lever en marknadsplats på att det är stora mängder besökare på marknadsplatsen. I annat fall kommer inte E-butiker eller andra samarbetspartners söka samarbete. Skulle det inte vara många besökare hos CDON skulle de som idag väljer att sälja via denna kanal söka sig till andra kanaler. Det är självklart vilket även resulterar i att marknadskanalerna lägger allt större vikt vid SEO och trafik. Något som i längden petar ner affiliatesidorna.

Dessutom lyfts nackdelen upp att provisionen ofta blir lägre hos dessa marknadsplatser eftersom det är fler som ska ”ta del av kakan”. De publishers som idag jobbar mot CDON vet ju vilka provisionsnivåer de ligger på. Jämför gärna mot andra E-butiker som har delvis samma utbud…

Men andra sidan av myntet är…

Är det bara pest och kolera att dessa marknadsplatser växer upp. Kommer framtiden se mer ut som i USA där Amazon är en stor gigant och äger stora delar av marknaden inom E-handeln. En marknadsplats som blivit så viktig inom E-handeln att många företag väljer att enbart sälja sina produkter den vägen. Dessutom finns det optimerare och SEO-företag som specialiserat sig på att hjälpa företag att få bättre positioner på Amazon.

Jag ser nackdelarna – men även två fördelar. Detta inte minst för oss som jobbar inom micronischer.

Samlar allt på samma ställe

En extremt enkel affiliatesida som jag haft några år är kiltar.se. På en av undersidorna ville jag marknadsföra dolkar. Hittade en dolk hos en E-butik, tre hos en annan osv. Lägger jag in enstaka bilder kommer det ta stor tid att uppdatera och ändra när dolkarna plötsligt försvinner från utbudet. Så såg jag att fyndiq.se hade ett stort utbud som kunde nås via sökfunktionen. Genom att det är flera E-butiker som väljer att sälja sina produkter på ett och samma ställe blir det betydligt lättare för mig att skapa länkar. I detta fall har jag valt att lägga bilden nedan och länka till Fyndiq. Utbudet kommer att ändras över tid – men det kommer i alla fall finnas ett utbud och jag slipper uppdatera 34 länkar till 23 E-butiker.

dolkar

Hitta utbudet

I exemplet ovan visar jag att en marknadsplats kan skapa ett större utbud på ett ställe. Därmed kan jag göra det enkelt och länka till hela den kategorisidan istället för att länka till enstaka produkter hos olika E-handlare. Utbudet blir helt enkelt lättare att hantera. En annan fördel är att utbudet är bredare. 

En del mindre E-handlare har inte ekonomin att marknadsföra sina produkter, de har inte satsat på SEO och har generellt lågt antal besökare per dag. Genom att köpa sig plats hos CDON, Fyndiq eller liknande marknadsplats får de synas på ett helt annat sätt. De betalar en mindre summa och får ta del av marknadsföringen av marknadsplatsen.

Detta resulterar i att vi som publishers kan marknadsföra udda produkter som inte går att hitta genom klassiska E-butiker. Bara Fyndiq har över 800.000 produkter.

Högre provision

En nackdel med marknadsplatser är att de generellt sänker provisionen eftersom det är fler som ska ta del av provisionen. Men frågan vad som är bäst?

Ena alternativet är att person kommer in till CDON via min länk. En portal med mängder av varor och därmed möjlighet till merförsäljning. Det är allt från filmer och böcker till hushållsartiklar och kläder. Den kund som kommer in på sidan för att köpa ett hårspänne kanske köper betydligt mer än så.

Visserligen är ersättningen i procent lägre än E-butiker generellt. Men kanske är merförsäljningen större. Jag länkar hellre till CDON än till en smalt nischad E-butik. Den sistnämnda butiken har inte lika starkt Brand vilket till viss del påverkar konverteringen. Dessutom kommer kunden i de allra flesta fallen enbart köpa en enda produkt hos den specialinriktade butiken. En besökare hos CDON kommer till större sannolikhet köpa fler produkter.

Jag ser absolut negativa trender för oss inom affiliate gällande marknadsplatsernas framväxt. Men jag ser även fördelar. Inte minst för oss som jobbar med micro-micro-sidor. Eller är det fler där ute som marknadsför kiltar och dolkar?

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz