Hur marknadsplatser blev det nya svarta – och hur det kommer påverka affiliates

Zalando byter spår, blir marknadsplats

När Zalando i somras presenterade sin senaste kvartalsrapport kunde vi läsa att bolaget knutit till sig 150 märken som skulle börja sälja sitt utbud via modejättens egen marknadsplats. Bland dessa märken fanns t. ex Adidas som framöver skulle ha hela sitt eget utbud tillgängligt via Zalandos modeplattform som komplement till de produkter Zalando redan köper in.

E-handlares intresse att röra sig mot marknadsplatsupplägg som komplement till sin egen lagerhållning har vuxit sig starkare genom åren och stora spelare som CDON, Amazon och Miinto har alla tagit en liknande riktning. Anledningen som ofta framhålls är att kunder ska kunna ta del av ett större utbud och att mindre e-handlare ska få en billigare ingång till en stor publik utan att behöva tävla med de större bolagens marknadsföringsbudgetar. Inte minst marknadsplatsinnehavarna själva tycker om att framhålla detta som nyckelanledningar till varför detta skulle vara vägen framåt till skillnad från att öka sin egen lagerhållning för att kunna erbjuda fler produkter. Allt är dock inte guld och gröna skogar, delvis inte för publishers i affiliatesfären, då marknadsplatserna nu själva tar platsen som tidigare innehades av publishers.

Marknadsplatser och affiliates

Den fundamentala skillnaden mellan att vara en marknadsplats och en mer traditionell e-handlare är att du istället för lagerhållning, logistik och returhantering kan fokusera uteslutande på att vara en trafikaggregator. Även om detta har sina fördelar i lägre kostnader och risker påverkar detta även marginalerna du kan tjäna vid varje försäljning. På grund av att man frånsagt sig i princip alla åtaganden den faktiska leverantören av produkten fortfarande bär kommer man inte heller kunna få ut samma marginal ur varje produkt. För en publisher på t. ex CDON eller Zalando kan detta i längden göra sig märkbart i att annonsörerna kontinuerligt blir tvungna att sänka sina provisioner då marginalerna inte är de samma som när de lagerförde sina egna sortiment. Kort sagt finns risken att de plockar publisherns plats i trafikkedjan och med att deras nya marknadsplatsupplägg ersatt publisherns tidigare funktion som affiliatepartner. Även om detta inte kommer hända direkt, och inte för alla, förutspår vi att det bara kommer finnas plats för ett fåtal marknadsplatser med denna inriktning inom varje vertikal. Den främsta anledningen är att marknadsplatserna måste nå en kritisk gräns i form av trafik och transaktioner som genomförs för att kunna fortsätta investera i teknologisk utveckling och marknadsföring. Sekunden dessa företag slutar innovera kommer nya konkurrenter dyka upp och fylla funktionen du inte längre har kapital eller trafik att genomföra. Alla med erfarenhet av affiliatemarknadsföring vet att den mest attraktiva funktionen med det är enkelheten i att i princip vem som helst kan göra det. Genom att byta sitt existerande e-handelsupplägg mot något som i grund och botten är ett affiliatesamarbete bryter man även ner många av de barriärer som gjort att andra bolag inte kunnat konkurrera med dig.

Leave a Reply

1 Comment on "Hur marknadsplatser blev det nya svarta – och hur det kommer påverka affiliates"

Notify of
avatar

Sort by:   newest | oldest | most voted
trackback

[…] ett tidigare blogginlägg, med titeln ”Hur marknadsplatser blev det nya svarta – och hur det kommer att påverka affiliates” lyfts det upp att Zalando väljer att gå samma väg som andra stora aktörer inom E-handeln […]

wpDiscuz