Affiliatemarknadsföring år 2016 – Funkar det?

affiliate

Är affiliatemarknadsföring en hållbar ersättningsmodell för publishers 2016?

Affiliatemarknadsföring har en gedigen historia som ofta, helt felaktigt, attribueras till Amazon’s Associates Programme som lanserades 1996. Detta var dock sju år efter att William J. Tobin lanserade det första affiliateprogrammet för din butik PC Flowers & Gifts 1989. Amazon var dock det bolag som populariserade konceptet och hjälpte det att utvecklas till vad det är idag och som står för en distinkt del av e-handlares marknadsföringsaktiviter online. Varför är då konceptet fortfarande aktuellt, och växande, i en tid av programmatiska köp sponsrade inlägg i bloggar och på Instagram? Det är enkelt, från en e-handlares perspektiv är det en av få aktiviteter som garanterar intäkter per spenderad krona.

Om man jämför med display, där du köper utifrån CPM och kan spendera stora summor utan att vara helt säker på vad du kommer tjäna eller var annonsen kommer visas, är fördelarna uppenbara. Kika in på Annonsering.se och försök hitta stora e-handlare som inte har ett affiliateprogram.

När du har nischad publik är det dock inte lika självklart

Detta är dock endast halva förklaringen, den andra är att ersättningsupplägget som affiliate är fördelaktig för många publishers jämfört med om man endast använt sig av display och/eller Adsense. Tänk dig att du driver en modeblogg med fokus på jeansskjortor eller en sida om Amalfikusten i Italien där du har ditt sommarhus som du publicerar resetips på. Ju mer nischad din sida är ju mindre publik talar du till. Om du väljer att endast arbeta med display kan du räkna med att annonsplatserna på din sida säljs för mellan 20-50 SEK/CPM. Det betyder att 1000 visningar av annonser på sin sida kostar max 50 kronor. Det ska läggas till att detta endast är kostnaden för annonsörerna som köper visningar på din sida, efter att alla mellanhänder plockat sin bit av kakan kommer ca 30 % landa på ditt konto.

Personligen har jag inget större intresse av jeansskjortor eller, i alla fall för stunden, att läsa om resetips om Amalfikusten. Det publishers måste göra i dessa fall är att vända denna ”nackdel” (begränsad trafik) till en fördel. Fördelen att de som faktiskt hittar in på din sida är intresserade av ämnet och, i förlängningen, har en högre konverteringsgrad än gemene besökaren. Detta är ingen nytt, vartenda bloggtips som skrivits sedan begynnelsen handlar om just detta. Dock att affiliatemarknadsföring har väckt intresse från större publishers än nischade bloggsidor och vi kan komma att se affiliatelänkar dyka upp på mer prominenta platser framöver.

Svenska mediehus och affiliatemarknadsföring

Om man ser till de stora mediehusen i Sverige är affiliatemarknadsföring fortfarande ett främmande koncept, eller möjligen förlegat, som varken Bonnier eller Schibstedt arbetar med i större utsträckning. Ett fåtal nämnvärda undantag för Schibsteds del är att de har siterna Prisjakt och norska Kickback (som bland annat driver Aftonbladets rabattkodssida) i sin ägo vilka båda arbetar med affiliatemarknadsföring i olika utstäckning. Innehållet på deras största publikationer är dock fritt från affiliatelänkar än så länge.

Detta kan tyckas något konstigt i en tid när papperstidningar tappat sin status som självklara nyhetskällor och prenumerationer allt mer går över till digitala former vilket är ett mycket mer konkurrensutsatt medium. Att sedan bara monetisera sitt innehåll genom banners som betalas baserat på impressions, som möjligtvis är hållbart för sidor med enormt mycket trafik, blir således mycket märkligt. Inte bara det, det har gett oss ett helt ny journalistisk spår där innehåll ofta överses för klickpotentialen i artikeln.

Logiken här är att ju fler klick en artikel genererar, desto fler impressions samlar du vilken i sin tur ökar intäkter, mer känt som click-baiting. Hela denna utveckling är såklart komplicerad och affiliatelänkar i journalistiska online-publikationer kan vara problematiskt. Om du släpper ett utrymme på din sida som annonsörer budar på krävs det inget mer arbete från din sida för att intäkterna ska rulla in, bortsett från att innehållet är intressant nog (eller rubriken intresseväckande nog).

Om du ska använda dig av affiliatelänkar kräver det att produkten du refererar till är relevant för det du skriver om och att du är tydlig med du marknadsför en länk du kan komma att tjäna pengar på. Det viktiga att komma ihåg är dock att dessa två sätt att moniterisera innehåll inte är ömsesidigt uteslutande, som ett växande online mediebolag i USA redan tagit fasta på.

Gawker Media och dess affiliatelänkar

Gawker.com är ett amerikanskt online mediebolag som driver ett flertal stora weblogs, bland annat Gizmodo, Lifehacker och Deadspin. Gawker har sedan sin lansering drivits av en vilja att vara en motkraft till traditionell media, dels genom hur de förmedlar sina nyheter och uppdateringar, men även i sättet de moniteriserar sitt innehåll. I en intervju med Wall Street Journal berättade företagets grundare och ägare Nick Denton att de under 2015 drivit ca 150 miljoner dollar i försäljningsintäkter till företag som Amazon via affiliatelänkar. Gawker i sin tur blivit ersatta genom provisioner som under 2014 inbringade företaget 10 miljoner dollar i intäkter, en siffra Nick Denton förväntade sig att de skulle slå under räkenskapsåret 2015.

Vad innebär detta då för svenska publishers? Åtminstone har man i Gawker ett exempel i att ett företag med trafik som vida överskrider något svenska motsvarigheter kan drömma om använder sig av ytterligare intäktsdrivande medel utöver att förlita sig på intäkter från bannerannonsering. Vi lever i en oviss tid för traditionella journalistiska publikationer och det kan vara dags att lyfta blicken och undersöka sätt att monetisera mer av sitt innehåll, Detta så att man slipper locka besökare med billiga/felaktiga rubriker eller innehåll som är provocerande nog för att du ska kika igenom artikeln snabbt för att sedan svära att aldrig återvända till publikationen i fråga.

Efter 2015

Vad har då hänt med Gawker Media sedan artikeln i Wall Street Journal i slutet av 2015? Den 10 juni 2016 konkursförklarades bolaget. Du ska dock inte tro att deras lönsamma affiliatelänkande hade något med saken att göra. Bolaget förlorade en stämning från en viss Hulk Hogan på 100 miljoner dollar efter att de publicerat en sexfilm med honom och hans bästa väns fru på en av sina sidor och tvingades följaktligen i konkurs. Bolaget och dess sidor köptes under sommaren 2016 upp av mediehuset Univision Communication och dess affiliatelänkande pågår till denna dag.

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz