3 sätt att öka intäkter under hösten

Nu har hösten börjat närma sig och siffrorna ser bra ut för de allra flesta. Det är högsäsong i mediabranschen vilket gynnar alla. När intäkterna rullar på är det lätt att luta sig tillbaka och vara nöjd, men det är nu det är primetime för att hitta nya modifieringar för att tjäna ännu mer pengar.

Här kommer några punkter som kan bättra på dina intäkter ännu mer:

  • Se till att höja floor

Nu när det är hög konkurrens bland annonsörerna och de har fasta budgetar som ligger och rullar mot siter så är det dags att pusha upp flooren en hel del. Börja sakta men säkert för att se vad som händer. När intäkterna inte ökar mer pga ändring så är den bästa gränsen nådd. Många annonsörer har satt ett maxbud som med stor sannolikhet ligger betydligt högre än vad de lyckas köpa för från siterna, genom att trycka upp floor successivt ser man vart gränsen går på antalet annonsörer man lyckas få att betala mer vs hur många man tappar pga deras maxbud är lägre. Hitta den gyllene gränsen.

  •  Börja sälja data

Alla siter har unik data. Det finns något unikt som gör att besökarna rör sig till en site. Denna kunskapen kan man tjäna pengar på. Om datan är tillräckligt attraktiv säljer den av sig själv om den är mer likvärdig andras data så är detta den perfekta perioden att kapitalisera på den. Eftersom trycket är så högt bland annonsörer finns det stort intresse av att klä på data i köpen för att inte behöva styra mot nisch miljöer, dvs, om din data t.ex är motor fantaster så kan annonsörerna klä på den på köpet och inte göra hårda styrningar mot siter med motormiljö.  Det finns ett flertal säljbolag som kan hjälpa dig med försäljningen av datan, bland annat Sellbranch och Leeads, om du känner att kunskapen internt är tillräckligt bra så kan man göra detta själv genom t.ex adform.

  • Använd CPA eller CPL annonsering

Anledningen till att annonsörerna köper mer under höstperioden är för att konsumenter handlar mer. Siters intäkter ökar med ökad konkurrens från annonsörer men varför inte boosta på det lite mer? Om du har koll på dina användares profiler och vad de skulle kunna vara benägna att köpa, testa att använda annonser där du får en del av kakan vid köp. CPA(cost per action/acquisition) innebär att du får betalt när någon köper från den du annonserar för, CPL(cost per lead) att du får betalt när ett lead genereras åt den du annonserar för. Det finns mängder av Affiliate nätverk som tillhandahåller denna sortens upplägg, de flesta med unika annonsörer. De med störst antal kända varumärken är framför allt Zanox, Adtraction och Tradedoubler.

Så, se till att kämpa på för att göra hösten ännu mer lukrativ än vad den redan är!

//Publishers.se

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz