Alla har unik data, använd den

Som publisher är det lätt att underskatta den datan du innehar. Oavsett om det är en blogg, generella nyheter, sportrelaterat eller teknikfokuserat, alla har någon data som de nyttjar eller inte nyttjar till fullo.

Det är lätt att välja mellan CPA och CPM, dvs affiliate eller RTB. Generellt så bör en djupare analys än så göras. Alla vet något om deras användare, gräv vidare på djupet och hitta de kopplingar och intentioner användarna har.

Bryter du ner en sida så finns det ofta delar av den som ger dig djupare förståelse om dina användare. Ta t.ex en nyhetssida, det är ett plotter av kategorier som gör det svårt att avgöra vad intentionen av din användare är. I detta fallet är CPM en fantastisk modell, ofta handlar det om reach och den generella kvalitén på användaren. DVS, en annonsör kollar på siten i sin helhet, är det en bra eller dålig site? kommer varumärket se bra ut där eller kommer det kännas missanpassat?

När en användare sedan rör sig vidare till en kategoriserad artikel, då börjar vi snacka. Här har du ämnet på artikeln i huvudfokus. Om artikeln publicerar andelen borreliasmittade under våren så finns det ofta en anledning till att besökaren klickat sig vidare till texten, den ska spendera eller spenderar hela eller delar av sommaren där mycket fästningar finns. CPM kommer alltid ge pengar och det kan vara bra för en annonsör att göra reklam kring  solkräm(relaterat till sommaren) eller till och med fästning relaterat preparat. Detta gör dock inte att publisherns intjäning ökar. I detta läge vet man så pass mycket om användaren att CPA kan ge betydligt högre avkastning. Om du i detta fallet får 200kr per anmälan till privat-vaccinering av borrelia, och 1 person på 1000 anmäler sig så tjänar du redan mer än på CPM kampanjen som rullar.

I de flesta SSP’s kan man sätta ett värde på en kampanj som antingen automatiskt uppdateras genom antalet konverteringar. Om det inte gör det så kan du lätt räkna ut CPM värdet på kampanjen och fylla i det.

Se till att gör det bästa av din data och ta till vara på den kunskapen du har kring dina användare!

//Publishers.se

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz