Prioritera direktannonsörer eller ej?

En fråga som fler och fler publishers ställer sig är huruvida de ska prioritera sina direktannonsörer eller ej. Det blir vanligare med SSP-teknologier som har ad-serving möjligheter vilket ändå inte riktigt har ändrat beteendet hos publishers.

Fördelarna med att ha ad-serving och programmatisk försäljning i samma system är kanske inte självklara så låt oss bryta ner det en aning. Klassiskt sätt har direktannonser varit de bäst betalande då annonsörer har prioriterat garanterade annonsvisningar. Detta stämmer fortfarande till viss del men det som har ändrats är att många programmatiska annonsörer vill använda sig av data för att skapa hög konvertering eller branda mot en nischad målgrupp. I detta fallet är det inte helt ovanligt att programmatiska annonsören betalar mer än vad direktannonsören gör.

Om du har ett system som tillåter dig att skapa en holistisk budgivning är detta ett väldigt bra sätt att generera bästa möjliga intäkterna för ditt annonsutrymme.

Detta förutsätter dock såklart att de annonsörerna som valt att köpa direkt och betala för garanterade visningar får vad de lovats. De flesta SSP’s med ad serving-teknologi inbyggt har möjligheten till att automatiskt känna av detta och prioriterar direkta annonsörer om det är påväg mot underleverans.

Man kan även gå in djupare i detta. Ovan förutsätter att man enbart tänker på bästa möjliga intäkten i tillfället vilket är ett bra steg på vägen. Drar man detta ett steg längre så är direktannonsörer faktiskt garanterade pengar som inte är beroende av att du levererar deras visning just nu, i de flesta fallen. Ponera att detta är fallet och du har en programmatisk annonsör som är villig att betala 50 CPM nu, du väljer istället att lägga in din direktkampanj då den betalar 100 CPM, på nästa visning betalar en annonsör bara 30 CPM. Hade du valt att istället låta den programmatiska annonsören som betalar 50 CPM gå först och serverat din direktannons på nästa visning hade du fått 150 istället för 130 i totalt CPM.

Denna sortens lösningar blir svårare och något som inte riktigt finns på marknaden ännu. Man kan dock lägga en lägre prioritet på sina direktkampanjer, kanske till och med minska budet om kampanj-perioden är längre.

Var klok och matematisk i dina uppsättningar, var inte rädd för nya möjligheter, greppa dem och gör till det bästa möjliga för dig och dina siter.

//Publishers.se

 

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz