Säljbolag eller ej

Då programmatisk handel växer i lavinartad takt är det allt fler siter som väljer att teckna avtal direkt med en SSP istället för att använda sig av ett säljbolag som i sin tur har avtal med en eller fler SSP’s. Det finns klara fördelar med båda alternativen, binder du direkt med en SSP som ofta är ”Self Serviced” dvs, siten roddar allt själv, så blir deras % mindre än om du går till ett säljbolag. Det är inte helt ovanligt att säljbolag tar mellan 30-60% av intjäningen vilket kan kännas väldigt tungt när man tror sig kunna göra detta själv via en SSP som tar mellan 10-20%. Det är dels en fråga om resurser och kompetens, att styra den programmatiska försäljningen själv tar tid, du måste ha kunskap om allt från uppsättning av script till optimering. Bara detta i sig är ofta inte tillräckligt för att motivera den % som säljbolag tar.

Det finns dock stora fördelar med att använda sig av ett säljbolag som man får väga mot nackdelarna med den höga säljprovisionen. T.ex går mer och mer av köpen programmatiskt från den klassiska öppna budgivningen till så kallade ”Private Deals”. Detta innebär att det krävs en direkt dialog med köparen där man kommer överens om pris och format för att sedan förse köparen med en liten siffra som ger dem tillgång till den deal ni kommit överens om. Detta är en bra utveckling då priset köparen är villig att betala blir betydligt högre vid denna sortens affär, dock blir tiden nedlagd för att få igenom en deal ganska hög och kräver en konstant bevakning för att se till att dealen används som den ska. För att få till denna sortens dealar som till största del används av mediabyråer behövs relationer vilket som många känner till är det en säljare är duktig på. Byråerna har inte obegränsade resurser och att få tag i rätt person är ofta svårt. De föredrar att vända sig till ett säljbolag eller större siter för att få så mycket inventory som möjligt från den tid de lägger ned på att sätta upp dealen.

Är du en stor site med mycket visningar kan det vara värt att fundera på om du har möjlighet att styra allt tekniskt samt försäljningen för att spara några %, är du en mindre site med begränsat manskap kan det vara värt att ansluta sig till ett säljbolag och fokusera den tiden du har på att utveckla siten du driver, så att antalet användarna växer istället.

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar

wpDiscuz